Jagen op vogels en touren door de stad. - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gabrielle Groenevelt - WaarBenJij.nu Jagen op vogels en touren door de stad. - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gabrielle Groenevelt - WaarBenJij.nu

Jagen op vogels en touren door de stad.

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

14 September 2013 | Marokko, Marrakesh

Gezien hier zoveel gebeurd en er elke keer zoveel andere dingen op me afkomen heb ik maar besloten om iets vaker een verslagje te schrijven in plaats van in één keer een mega verslag.

Na het vorige verslag van dinsdag is er weer super veel gebeurd en hebben we super veel meegemaakt. Goed dinsdagavond moest ik weer naar Riad Azzar omdat er gasten zouden aankomen ‘s avonds en omdat de mensen aan het eind van de middag/ begin van de avond weer terugkomen uit de stad. Dan is het dus de bedoeling dat die gasten weer goed ontvangen worden in de Riad en dat je even een praatje met ze maakt en of je eventueel nog iets voor de avond moet regelen. Gezien ik ook in de Riad mag eten wanneer ik wil had ik ‘s ochtends al aan Fatima gevraagd of ze wat wilde maken voor mij ‘s avonds. Ze had dus een Tajine voor me gemaakt met gehaktballen, (dat kennen ze hier dus ook) aardappels en verse groenten ( tomaat, wortel en augurk). Dit was echt best wel weer lekker. Verder was het weer rustig dus was het maar gezellig zitten met Khalid en een beetje relaxen eigenlijk. Na stage moest ik dus voor het eerst alleen naar huis lopen door het donker. Dit is natuurlijk wel een hele happening gezien het eigenlijk wordt afgeraden om ‘s avonds alleen te lopen. Gelukkig is het helemaal goed gegaan. Natuurlijk zijn er mannen die naar je fluiten en roepen hey sexy girl of la belle fille maar dat gebeurd overdag ook wel. Doe meestal dus maar of ik niks hoor en negeer ze gewoon want dat helpt het beste.
Woensdag was een nieuwe dag van stage lopen. ’s Ochtends werden er nieuwe parasols voor op het dakterras geleverd en die moesten natuurlijk naar boven. Alleen het voetstuk van die parasol woog al 60 kg (!!!!!) en die werden dus even omhoog getild door een of andere Mohammed. Die vent was echt niet wijs. Toen moesten de parasols dus ook nog omhoog maar die konden niet zo goed de bochtjes in de smalle trap maken dus met een touw die dingen omhoog getakeld. Het zijn wel hele mooie parasols die het dakterras een mooie uitstraling geven.
’s Middags was ik uiteraard weer vrij maar voordat ik naar huis ging mocht ik nog even een gids spelen voor een Marokkaanse dokter. Want bij Souk Cuisine (Iris haar stage) was een man die had een ongelukje gehad met een kar die over z’n voet was gereden. Die dokter die wist namelijk niet waar Souk Cuisine was dus kwam die maar naar Riad Azzar en dan moest ik hem even naar Souk Cuisine brengen. Best grappig om op mijn vierde dag in Marrakech al enigszins de weg te weten zodat je een dokter kunt begeleiden. Vanaf Souk Cuisine ben ik zelf nog maar verder de Souks in gelopen richting de groente en fruit markt om daar even vers fruit te halen. Ook daar heen heb ik de weg in 1x goed gevonden =)
Na een middagje in de zon moest ik om 17.00uur weer bij de Riad zijn. Iris ging mee vandaag want Marijke had gevraagd of ze ook nog wilde mee eten gezien het nog maar onze eerste week is. Eerst nog aan wat Amerikaanse gasten uitgelegd waar hun restaurant was waar ik voor ze gereserveerd had. Ook kwamen er weer nieuwe gasten aan die ook een diner kregen in de Riad. Khalid heeft ook nog het een en ander uitgelegd over de belangrijkste bezienswaardigheden in de Medina dus dat is wel handig wil ik de gasten advies geven en zal er zelf uiteraard ook heen moeten gaan in de komende maanden. Het diner wat Iris en ik kregen was natuurlijk een Tajine maar dit keer met heerlijk zacht lamsvlees met abrikoosjes en een beetje salade. Het was zo lekker dat we allebei veel te veel gegeten hadden.
Na stage was het nog best vroeg in de avond dus besloten we om het Jemaa el Fna plein eens te bekijken gezien het ’s avonds toch heel anders is dan overdag. ’s Avonds is er volop entertainment op het plein en staan er ook veel eetstalletjes waar je allemaal eten kunt kopen wat dan vers voor je gemaakt wordt. Als je het plein oploopt komen de geuren je ook al tegemoet. Heel apart eigenlijk dat om 22.00 uur ’s avonds het hele plein nog levendig is en dat er overal nog brommers rond scheuren. Een groot verschil dus met Stroe waar het ’s avonds al heel snel rustig is op straat.
Toen we wilden gaan slapen bleek er opeens een vogeltje in Iris haar slaapkamer te zitten. Ze kwam dan ook uit haar kamer gestormd naar mijn kamer toe en daar zat dus een klein mini vogeltje. Dit moest er natuurlijk uit want met een vogel op je kamer slaapt natuurlijk niet lekker. Dat beestje wilde er met geen mogelijkheid uit. We hebben met kussens en handdoeken gegooid om de vogel eruit te krijgen maar het hielp allemaal niks want hij vloog gewoon telkens heen en weer en af en toe eens tegen de spiegel aan. We bedachten dat we een soort schepnetje nodig hadden om dat beest uit de lucht te vissen maar helaas hadden we geen schepnetje in huis. In een kastje vonden we wel zo’n trekker van een dweil waarmee we uiteindelijk mee in de lucht zijn gaan zwaaien om hem uit de kamer te jagen. Je raad het al, dit had ook geen effect. Uiteindelijk hadden we bedacht dat het vogeltje wel eens naar licht toe zou willen vliegen dus deden we de lampen in de kamer uit en de lampen op de overloop aan. Het beste vogeltje zat toen op de spiegel en ik wilde em daar wegjagen met de trekker. Na het beestje bijna geplet te hebben vloog die eindelijk weg en zelfs naar buiten toe. We konden dus eindelijk rustig slapen zonder vogel in onze slaapkamer. Dat is dus een nadeel dat je een binnenplaats in je huis hebt.
Donderdag waren we voor het eerst een hele dag vrij. Deze nacht ook door het lallende moskee geluid heen geslapen maar als nog een beetje kort geslapen. We gingen snel op pad om veel te zien. Bij de Koutoubia moskee zijn we op een hop on/off bus gestapt die een tour maakt door voornamelijk het nieuwe deel van Marrakech. Onderweg naar de Jardin Majorelle kwamen de MC donalds tegen en naast de MC ook winkels als Stradivarius. Daar moesten we later die middag maar heen gaan. De Jardin Majorelle was een hele mooie botanische tuin ontworpen door Jacques Majorelle. In de tuin waren allemaal verschillende soorten cactussen en palmen. Ook was er een vijver waar goudvissen in zwommen samen met een aantal schildpadden. Buiten de tuin maar even wat drinken gekocht want het was lekker warm. Die goser die ons dat drinken verkocht dat dat Iris en ik zussen waren. Waar die dat vandaan haalde weet ik niet maar goed. We zijn weer op de bus gestapt en hebben bijna het hele rondje gedaan weer tot aan de MC Donalds. Onderweg zijn we onder andere langs het station van Marrakech gekomen en we hebben een Carrefour market gespot. We hebben lekker geluncht bij de MC Do (op z’n Frans) en zijn daar de moderne winkels nog even in geweest. Helaas hadden we allebei geen pinpas bij ons want ze hadden daar nog hele leuke zomerkleren die we hier nog wel kunnen gebruiken. Binnenkort daar maar weer eens heen maar dan wel met een pinpas. Vervolgens hebben we de bus weer genomen tot de Carrefour market en zijn daar even boodschappen gaan doen. We hebben daar een schitterend zwembad gekocht voor op ons dakterras. Vanaf de Carrefour weer gepakt tot de dichtstbijzijnde stop bij ons huis. In de straat richting ons huis moesten we nog uien kopen en dat deden we bij een Marokkaan met een Feyenoord shirt. Die kerel kon dus ook Nederlands want hij had snel door dat we uit Nederland komen. Dus bleef die even dom lullen, het Feyenoord shirt had die van een vriend uit Geleen in Limburg en we moesten terugkomen van hem. Dat vertelde die dus voornamelijk in het Nederlands. Wat ’n held die goser. Eenmaal thuis hebben we gelijk even het zwembadje op gezet met wel 3 gieters water zat het zwembad al vol. We gebruiken het zwembad dus meer als voetenbadje eigenlijk. Deze avond hebben we ook voor het eerst zelf eten gekookt. Het gasfornuis werkt hier nog ouderwets op een gasfles. Hoe bedenk je het. Het kampeergevoel komt dus wel een beetje naar boven en het gedoe met keuringsjaren komt gelijk weer naar boven drijven. We hebben dus een lekkere pasta gekookt en zijn heerlijk op tijd gaan slapen.
Vrijdag weer een stageochtendje. De moskee maakte ’s morgens dus opeens een heel ander geluid. Schijnbaar is de vrijdag een soort van zondag voor de moslims. Op stage dus eerst even gekletst met de gasten die aan het ontbijten waren over wat ze allemaal gingen doen en of ik nog wat voor ze kon regelen. Toen Marijke er was heeft ze me uitgelegd hoe ik prijzen en seizoenen kon invoeren in een systeem van een touroperator. Vond dat eigenlijk wel makkelijk want dat soort klusjes heb ik al wel vaker gedaan. Na het werken met Marijke even de Souk in geweest want ze moest soort van theeglaasjes hebben. Er is dus een apart deel van de Souk waar ze allemaal theeglaasjes en theepotten verkopen. Iris was vrijdags ook nog vrij dus we hebben ’s middags GTST maar iets ingehaald door het kijken van de shorties. Want elke aflevering duurt te lang. Om 17.00 moest ik weer bij de Riad zijn om gasten te ontvangen etc. Er was weinig tot niks te doen dus het was weer gezellig zitten met Omar en Khalid. Omar probeerde me nog wat woordjes Arabisch te leren maar inmiddels ben ik ze weer vergeten eigenlijk. Hij had ook nog Marokkaanse munt thee gemaakt met verse munt. Het eerste glaasje was nog best lekker en lekkerder dan de minty morroco tea van Pickwick. Maar het tweede glaasje was veel te sterk met de munt smaak dus heb het stiekem weggegooid toen Omar even niet keek. Is namelijk niet zo netjes om iets wat je krijgt weg te gooien.
Onderweg naar huis werd ik nog aangesproken door een Marokkaan en die deed heel grappig en aardig dus heb even met hem staan praten want hij zag me altijd langslopen en ook heel snel lopen. Dus heb hem maar verteld dat ik altijd snel loop, wat ook zo is. En ik moest maar is thee bij hem op het dakterras van het restaurant komen drinken. Thuis lekker gekookt weer en expeditie robinson teruggekeken.
Vanmorgen, zaterdag, ben ik met Marijke en Touria meegegaan naar de Marjane om inkopen te doen voor de Riad en ook voor Iris en mij. Marijke had al gezegd dat het een hele grote supermarkt was dus ik haalde het beeld van de Leclerc in Sarrebourg (Frankrijk) steeds maar naar voren. Maar dit beeld was eigenlijk nog best fout. Want deze Marjane was NOG groter dan de Leclerc in Sarrebourg. Echt gewoon bizar. We namen alle drie een kar en een boodschappenlijstje om vervolgens de winkel door te gaan. Bij de kassa moesten Marijke en ik even wachten op Touria. Er zijn dus in totaal ongeveer 45 kassa’s met daarbij een aparte kassa voor hotels en restaurants. Heel handig dus. We hadden alle drie een mega volle kar en dat moest na het afrekenen nog in de auto worden gepropt. Dat was nog wel eventjes een opgave. Bij het Jemaa el Fna plein stond er een of andere Hassan op ons te wachten met een carossa ( een handkar) om de spullen uit de auto naar de Riad te brengen en vervolgens mijn boodschappen naar ons huis te brengen. Ideaal dus, heb niks hoeven slepen want dat heeft die Hassan allemaal gedaan voor 20 dirham (iets minder dan 2€).
Vanavond moet ik nog weer even stage lopen, niet zo lang waarschijnlijk en dan zit de eerste week hier er al weer bijna op.

A la prochaine fois!

  • 14 September 2013 - 15:46

    Dikkie En Adwout +familie:

    Weer een erg leuk verslag
    Ja zo maak je wel wat meee
    Veel suc6 met je stage en veel plezier daar met alles wat je gaat doen
    Groeten adwout en dikkie

  • 14 September 2013 - 16:48

    Je Vader:

    Ik ken ook nog iemand, waarvan ze zeggen dat ie altijd heel snel langs loopt. Ha, ha,
    Wat was het nou eigenlijk voor vogeltje? Een marokkaanse huismus?

  • 14 September 2013 - 21:31

    Jannie Hol:

    Hoi,hoi. Blij dat het zo lekker gaat.
    Na een midweekje weg te zijn geweest heb ik nu je verslagen gelezen.
    Groetjes van mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Marrakesh

Gabrielle

Actief sinds 21 Aug. 2011
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 34327

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 31 Januari 2014

Stage Marrakech

26 Augustus 2011 - 27 Januari 2012

Stage op Center Parcs Les Trois Forêts

Landen bezocht: