Joyeux anniversaire. - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gabrielle Groenevelt - WaarBenJij.nu Joyeux anniversaire. - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gabrielle Groenevelt - WaarBenJij.nu

Joyeux anniversaire.

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

02 November 2013 | Marokko, Marrakesh

Begin November alweer en nog steeds is het zomers weer. ‘s Avonds koelt het nu wel flink af maar overdag is het nog telkens boven de 25 graden. Sinds de vorige update is er weer vanalles gebeurd dus hierbij maar een nieuwe update.

Twee weken geleden hebben we voor het eerst zelf tajine gemaakt. Een tajine met gehaktballetjes (kefta) in tomatensaus. ’s Middags zijn we eerst alle boodschappen gaan doen die we nodig hadden voor de tajine. In de Mellah, de joodse wijk, gingen we onze boodschappen doen. Het was net na het offerfeest dus in de Mellah zou wel ongeveer alles open zijn. Daar ook nog weer van die zielige kipjes gezien die op hun dood zitten te wachten bij de slager. ’s Avonds nadat ik nog even stage had gelopen gingen we dan tajine maken. De schoonmaakster had net alles schoongemaakt en toen konden wij het lekker weer vies maken. Tajine maken is veel werk. Je moet eerst alle ingrediënten snijden/schillen of prakken voordat je het in de tajine kan doen. Gehaktballetjes moesten ook nog gemaakt worden en toen alle ingrediënten klaar lagen konden ze zo in de tajine en dan maar wachten tot het gaar is. Ondertussen ook nog zelf patat gemaakt. Gewoon een aardappel schillen en in patatjes snijden maar en vervolgens gewoon in een pan frituren heerlijk. De tomatensaus van de tajine was erg vloeibaar. Inmiddels weten we dat het kwam doordat we nog water erbij hadden gedaan terwijl de tomaten en uiten al heel veel sap gaven. Gelukkig was de smaak wel goed en hebben we heel erg lekker gegeten.

Twee weken geleden zijn ook de ouders en zusje van Iris voor een weekje gekomen. Op hun eerste avond zijn we wezen uit eten bij Le Jardin met ook nog twee vriendinnen van Iris die dezelfde week in Marrakech kwamen. Heerlijke lamstajine gehad, dat blijft namelijk gewoon super lekker. Op de terugweg liep er nog een vervelend Marokkaantje op straat tegen ons aan te praten dus zei ik een beetje hard: hou toch je mond jij, dat vond die natuurlijk niet zo leuk en reageerde die met: WAT ZEG JE NU?! Gelukkig deed die verder niks maar hield die wel z’n mond dicht.

Vorige week woensdag heb ik mijn grote vriend Soufian wel drie keer op een dag gezien. Die jongen is zo vermoeiend. Hij is inmiddels begonnen met mij zijn prinses te noemen… Op de opmerking van hem: je zit in m’n hart reageerde ik: nou hoe kom ik daar weer uit dan. Moet immers toch een beetje van die jongen afkomen want hij wordt nu wel knap irritant.

Vorige week donderdag zijn we met de Iris, haar ouders en zusje naar Imlil en de Kasbah du Toubkal gegaan. Via de Riad had ik een taxi geregeld en Marijke had voor ons een gids en een lunch geregeld bij de Kasbah. Imlil is een dorpje dat een eindje het Atlas gebergte in licht en vlak bij de hoogste berg van Noord-Afrika. Aangekomen in Imlil nam een gids ons mee voor een wandeling van een paar uur. Het was echt een prachtige wandeling met mooie uitzichten in de prachtige omgeving daar. Vervolgens gingen we lunchen bij de Kasbah du Toubkal. Wat een fantastische lunch. Het was dezelfde lunch als die we in Asni, bij de opening van het 4e meisjeshuis, ook al gehad hadden maar het was weer geweldig eten. Marokkaanse salade, lamstajine, couscous met kip en vers fruit als toetje. Na de lunch zijn we weer teruggelopen het dorpje Imlil in en zijn we met de taxi weer naar huis gegaan.

Mijn ouders hadden een pakketje opgestuurd dus die moest ik vorige week vrijdag ophalen bij het postkantoor in de nieuwe stad. Wat een gedoe is dat. Eerst met de bus naar de nieuwe stad, dan nog een klein stukje lopen en dan wachten door die ellendige, typisch Marokkaanse service daar in het postkantoor. Geen enkele structuur in de wacht rij en geen idee waar je uiteindelijk heen moet. Uiteindelijk heb ik het wel voor elkaar gekregen dat pakje op te halen. Ze maken het pakje daar nog wel open dus toen ze daar met een pak hagelslag in hun handen stonden keken ze wel een beetje raar van huh wat is dit nou weer. Dus als iemand wat wil opsturen, stuur liever gewoon een kaartje

Vorige zaterdag ben ik tijdens stage eerst met Fatima meegegaan boodschappen doen voor de Riad op de groente en fruit markt. Was erg grappig om te zien toen een verkoper opeens wel 1 dirham meer vroeg dan wat ie daarvoor met Fatima had afgesproken. Ze ging me daar te keer op die markt. Ondertussen dacht ik, waarom maak je je druk om 1 dirham…

’s Avonds was het al de laatste avond van Iris haar ouders en zusje in Marrakech en dus zijn we eerst wat gaan drinken en later gaan eten bij restaurant Le Comptoir Darna. Gemma en Janski kwamen ook eerst nog wat drinken maar die aten niet mee. Uiteindelijk zaten we pas rond 10 uur aan tafel voor het diner. Bij het diner was ook het nodige aan entertainment aanwezig. Zo kwamen er verschillende buikdanseressen voorbij die even een show gaven.

Afgelopen weekend hebben we hier in Marokko nu wel de tijd verzet nadat het in september al niet doorging. Dus ook hier de tijd een uur achteruit. Nadeel daarvan is dat de moskee ’s ochtends om 5 uur alweer staat te lallen. Khalid was vergeten de tijd te verzetten dus hij vroeg al aan mij waar ik bleef op stage terwijl het pas half 9 was en ik om 9uur zou beginnen. Bleek dat hij er dus vanaf 8 uur nieuwe tijd zat. Heb afgelopen week ook Sonia ontmoet. Zij is betrokken als ‘fundraiser’ voor Education For All. Hele gesprekken met haar gehad over het project en over hoe Saxion het project bekender kan maken. Want voordat ik hier kwam wist ik alleen maar van Cees en Marijke bij Saxion erbij betrokken was. Als jullie je nu ook afvragen wat het nu precies is kijk dan even op efamorocco.org of op hun facebook pagina.

Maandag werd ik nog maar weer met mijn neus op de feiten gedrukt over het feit dat mijn Duits zo uber slecht is. Van die Duitse dames sprak er een naast Duits alleen Engels, en de ander sprak naast Duits alleen Frans. Het communiceren in Engels en Frans was dus onmogelijk en moest ik Duits praten. In een woord: DRAMA. Wordt maar weer eens tijd om mijn Duits bij te spijkeren. Maandag was ook de finale van Atlas in Marrakech. Heel erg leuk om al die bekende dingen terug te zien in dat programma. Ik hoop dus dat jullie het gezien hebben zodat jullie echt een idee hebben hoe het hier is 

Cees is afgelopen weekend in Nederland geweest en mama had een pakketje naar zijn adres in Nederland opgestuurd dus kreeg ik weer een leuk voedselpakketje. Hierin zaten onder andere nasi kruiden en poeder voor saté saus. Dinsdag hebben we dus gelijk maar nasi gemaakt, helaas niet met varkensvlees want dat mogen de Marokkaantjes niet eten maar met kippenvlees is nasi ook heel erg lekker.

Woensdag heb ik even een jongetje geëntertaind op stage. Zijn ouders deden namelijk mee aan een kookles in de riad maar hij vond spelletjes spelen op mijn telefoon veel leuker. Gelukkig was het geen vervelend jongetje maar was hij hartstikke lief dus ook mijn skills met kinderen vermaken heb ik nog weer even geoefend. Toen ik thuis kwam was er een leuke kabouter plop verjaardagskaart van Manon waarop Iris en ik de kabouterplopdans maar even hebben gedaan, het filmpje staat op facebook. ’s Middags een hele middag in de Riad gewacht op gasten die tussen 2 en 3 uur aan zouden komen. Uiteindelijk waren ze er 8 uur ’s avonds nog niet dus ben ik naar huis gegaan. Echt belachelijk lang zitten wachten dus.

Donderdagochtend ben ik op tijd naar stage gegaan omdat Deborah en ik kaartjes wilden scoren voor Avicii in de Ziggo Dome in februari. Half 9 lokale tijd zat ik al achter de computer in de wacht om die kaarten binnen te gaan slepen. Het is uiteindelijk dus gelukt en Deborah en ik gaan 22 februari naar Avicii in de Ziggo Dome. Dit is tegelijkertijd ons verjaardagscadeau van papa en mama dus echt een top cadeau!! ’s Avonds met Iris de film verliefd op Ibiza gekeken en die film blijft gewoon leuk met z’n: IK WIL EEN PINGUIN.

Gisterochtend heb ik even stage gelopen en ’s middags zou mijn stagebegeleider van school op bezoek komen. Heb haar opgehaald bij Café de France en zijn vervolgens naar Riad Siwan gegaan voor een gesprek met Cees en Marijke en daarna lunch. Het was een lunch met alle dingen die ik lekker vond omdat het alvast een verjaardagslunch was. We kregen een heerlijke salade met briouattes gevuld met kaas en gehakt. Gevolgd door brochettes van rundvlees en dinde (kalkoen) en het toetje was een hele mooie verjaardagsijstaart. Heel erg leuk dat ze dat voor me geregeld hadden.

’s Avonds ben ik nog weer even naar de Riad gegaan om doei te zeggen tegen de gasten van Azzar die in Siwan aten. Daar ben ik nog even blijven plakken en heb ik nog gezellig gezeten met Khalid en Mustafa, een en al ouwehoeren natuurlijk waarbij Mustafa geloofde dat ik uit Mongolië kwam toen ik dat zei.

Vandaag ben ik jarig. Dus een bijzondere dag in Marrakech. Je viert niet jaarlijks je verjaardag ergens anders en al helemaal niet in Marrakech. Vanmorgen dus eerst soort van uitgeslapen wat best wel mislukte maargoed. Daarna lekker rustig aan gedaan thuis. Iris ging haar verrassingstaart voor mij nog even ophalen bij de patisserie. Ondertussen kwamen Cees en Marijke nog op bezoek en gelukkig kwam Iris alweer snel terug met de taart. Echt een hele mooie en lekkere taart, super leuk gedaan Iris! Van Cees en Marijke een hele mooie sjaal als cadeau gehad voor als het wat kouder wordt hier, en vooral voor ’s avonds. ’s Middags zijn Iris en ik de Souk even in gegaan om lekker even rond te dwalen en misschien wat te shoppen. Kreeg als cadeau nog een paar echte neppe allstars, merci Iris! Later nog een broodje Kebab gegeten en weer lekker terug naar huis gegaan. Thuis nog even gezellig geskyped met het thuisfront want die mis je toch wel een beetje op je verjaardag. Vanavond komt Natasha nog langs en gaan we met z’n drieën uiteten en misschien ook nog wel even stappen, een andere club dan de Pacha proberen.

Dat was de update weer voor nu, een fijne avond allemaal. Bedankt iedereen voor felicitaties, kaarten en cadeautjes en tot de volgende keer!

Bon soiree

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Marrakesh

Gabrielle

Actief sinds 21 Aug. 2011
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 34297

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 31 Januari 2014

Stage Marrakech

26 Augustus 2011 - 27 Januari 2012

Stage op Center Parcs Les Trois Forêts

Landen bezocht: