HOLA, Viva Espana! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gabrielle Groenevelt - WaarBenJij.nu HOLA, Viva Espana! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gabrielle Groenevelt - WaarBenJij.nu

HOLA, Viva Espana!

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

06 December 2013 | Marokko, Marrakesh

Na een paar dagen in Europa, kan ik weer pagina’s vol schrijven over de dingen die ik heb meegemaakt. Ook de week voorafgaand aan het tripje naar Barcelona is er in Marrakech nog van alles gebeurd dus daar begin ik dan maar mee.

Sinds een aantal weken hebben we nu eindelijk een ‘dak’ op ons huis. De open plek is dichtgemaakt met een zeil. Precies op tijd want daarna kwam er uiteraard ook regen. Door dit zeil is het ook wat warmer in huis. De warmte blijft beter hangen en de kou van ‘s nachts komt minder naar binnen dus heerlijk eigenlijk.

Toen Thomas hier was twee weken terug zijn we de stad nog ingegaan. Eerst zijn we langs de stofververijen gegaan waar ik al eerder was geweest. Daarna zijn we naar de ‘tanneries’ gegaan. Dit zijn de leerlooierijen. Dit staat bekend als een niet zo fijne plek van Marrakech. Er zijn hier heel veel ‘faux guides’ die je de tanneries dan laten zien en erna enorm veel geld voor vragen of je naar een winkel van een vriend brengen waar je daarna wat moet kopen. Gelukkig waren we daarvan op de hoogte en tegen de ‘gids’ die ons oppikte zeiden we dan ook FOR FREE waarop hij zei whatever you want. Prima dus en toen zijn we met hem meegelopen en heeft hij ons de tanneries laten zien. Die omstandigheden waarin de mensen werken zijn echt vreselijk en ongezond. De stank vond ik persoonlijk wel meevallen maar dat kwam ook mede dankzij een bosje munt. Na zijn rondleiding bracht hij ons uiteraard bij een winkel van een vriend waar we dan iets moesten kopen. Nou mooi niet dus. Toen we hadden uitgelegd dat we hier in Marrakech woonden en dat we wel terug zouden komen was het goed. Terwijl we wegliepen kwam die gids uiteraard nog weer terug en die vroeg om een fooi, terwijl die eerder al had gezegd dat for free wel goed was… Uiteindelijk hem niks gegeven. Die middag heb ik ook een vervelend Marokkaantje van z’n fiets geduwd nadat die aan mijn kont zat. Tsja dat krijg je er van vervelende Marokkaantjes.

Voor de Riad ben ik nog soort van inkopen wezen doen in de Souks en in de Mellah. Voor een kamer moesten we nieuwe gordijnen hebben dus ben ik met Marijke in allemaal stoffenwinkels geweest (Ja mama, je leest het echt goed). Diezelfde dag hadden we Duitse gasten in de Riad die alleen maar Duits konden, daar faalde ik dus weer keihard met mijn Duits wat echt bar en bar slecht is.

Een week voor vertrek naar Barcelona hebben we ook ons vliegticket terug naar Nederland geboekt. Voor degene die het nog niet wisten: 29 januari is de dag daar dat ik weer in Nederland kom. Momenteel moet ik er absoluut nog niet aan denken om terug te gaan. Marrakech, Marokko en het leven hier is gewoon echt geweldig. Sowieso weet ik het afscheid van twee jaar geleden in Frankrijk nog wel en dat was JANKEN en daar heb ik nog weinig zin in. Dus voorlopig denk ik nog niet aan 29 januari.

Vorige week was er weer een collega jarig. Dit hebben we weer gezellig gevierd met de dames in de Riad met een lekker stuk taart en thee. Diezelfde dag ook tussentijdse beoordeling van stage gehad en deze is goed gelukkig. We zijn op de goede weg in ieder geval.

Inmiddels zijn we erachter hoe we een goedkope prijs voor de taxi kunnen krijgen. Dat is dus gewoon beginnen met Arabisch praten. Nu ben ik daar nog niet zo goed in maar om een goedkope prijs in de taxi te krijgen gaat nu net.

Vorige week woensdag was dan eindelijk de dag dat Hicham ons meenam om mee te gaan wat drinken. Nadat hij al weken zegt ja ik ga je bellen en we gaan wat drinken had hij nu tegen mij gezegd ja om 22h30 stipt bel ik je. Stipt om 22h30 belde die dan ook maar liet die uiteraard de telefoon 1x overgaan zoals wel meer Marokkanen dat hier doen. Nadat ik hem had teruggebeld en hadden afgesproken zijn we gelijk gegaan. Hij moest z’n scooter nog even stallen in de stalling en daar werden we aangesproken door de toeristen politie. (kort ervoor had Hicham ons hier voor gewaarschuwd dus we wisten wat we moesten den) Ze zien hem namelijk als een ‘faux guide’ als hij met twee blonde dames over straat loopt. Na flink wat gedoe moest hij dus mee naar het bureau. Uiteindelijk was dat probleem van ‘faux guide’ opgelost maar had hij nog wat dingetjes met z’n scooter papieren wat ik niet helemaal begrepen heb wat het nu was. Na een hele tijd wachten konden we eindelijk wijn gaan drinken want dat lustten we wel nadat we zolang hadden staan wachten voor dat bureau. We zijn naar de African chique gegaan, een hele leuke bar met live muziek. Het was uiteindelijk een hele gezellige avond en het blijkt maar weer dat lang niet alle Marokkanen hele vervelende mensen zijn.

Afgelopen zaterdag was het dan zover, Barcelona. Eindelijk was het tijd om naar de stad te gaan die al zolang op mijn to do lijstje stond. Onze vlucht was ’s ochtends om 7uur dus best wel een beetje vroeg. Helaas was het ook een vlucht om op te schrijven in het rijtje: dramatisch. De eerste indruk van het vliegen met Ryanair was dus echt slecht. Turbulentie van heb ik jou daar en een landing om snel te vergeten. Gelukkig heelhuids geland op het vliegveld van Girona. Vanuit daar hebben we de bus genomen naar Barcelona, een ritje van ongeveer een uur. Het bleek maar weer dat we ons niet erg goed hadden voorbereid want Iris en ik dachten allebei dat Girona aan zee lag maargoed. Aangekomen op het busstation in Barcelona konden we uiteraard de metro niet vinden, toen we de metro gevonden hadden werkte de kaartjes automaten niet met pinpas, vervolgens was de pinautomaat uiteraard ver te zoeken maar we hebben uiteindelijk het hostel gevonden. We hadden een lekkere tweepersoonskamer in een apart gebouw van het hostel. De locatie was perfect. Dichtbij de metro en dichtbij de Rambla. Zaterdagmiddag hebben we eerst lekker geshopt. Kleren hadden we namelijk nauwelijks meegenomen want we moesten winterkleren inslaan bij de Primark. Heel apart om te zien dat Barcelona al helemaal in de kerstsferen was terwijl we daar hier in Marrakech totaal niks van merken. Goed geslaagd tijdens het shoppen en toen was het tijd voor een kroegentocht in Barcelona. Vanuit het hostel was dat georganiseerd. We waren met een klein groepje en naast ons waren er nog twee Amerikaanse meiden, een Amerikaanse jongen, een Duitser en het meisje die ons meenam was een Engelse. Goede combinatie dus want die mensen weten wel hoe je een feestje moet bouwen. In alle bars kregen we het eerste shotje gratis. In de eerste bar werden de shotjes gevolgd door drankspelletjes dus de sfeer zat er al heel snel goed in. De tweede bar was al meer om lekker los te gaan en dat ging in de derde bar ook zo door. We eindigden de avond in een club. Dit was een hele leuke club aan het strand. In deze club heel toevallig Warenka en Nathalie tegen gekomen. Ik wist wel dat ze ook het weekend in Barcelona waren maar hoe toevallig is het dat je ze dan in een van de vele clubs tegenkomt. Hoe dan ook het was gezellig! Na meer dan 24 uur wakker te zijn geweest waren we eigenlijk best wel gesloopt en moesten we nodig gaan slapen.

Na een kort nachtje slapen moesten we voor 10uur ontbijten in het hostel. Een ontbijt van kwalificatie waardeloos. Alleen wat melk en cornflakes en toast. Nadat we een klein beetje genomen hadden hebben we in een bakkerij heerlijk stokbrood gehaald en in een supermarkt ham en salami. Dat is toch een iets beter ontbijt. Na het ontbijt lekker opgefrist en konden we er weer tegen aan. Klaar om Barcelona echt te gaan verkennen. We hebben lekker door de stad gelopen en een aantal van Gaudi’s casa’s bekeken. Lunch vond plaats in een Nederlands café waar je frikadellen, kroketten en bitterballen kon eten en tegelijkertijd eredivisie live kon kijken. Ook stond er typisch Nederlandse muziek aan dus even een Nederlandse lunch gehad. Na de lunch zijn we door gegaan naar de Sagrada Familia en Parc Guell, nog meer Gaudi stijl gezien dus. Vanuit Parc Guell hebben we de zonsondergang gezien, echt heel mooi om dat vanaf daar te zien.

Nadat we flink bij geslapen hadden zijn we maandag na het ontbijt naar Camp Nou gegaan. Vooraf waren we gewaarschuwd dat het wel eens enorm druk kon zijn maar er was geen kip te bekennen om het maar zo te zeggen. We hebben een audio tour gedaan door het stadion en het museum. Echt wel een mooi stadion om te zien maar bij sommige punten vond ik toch de Amsterdam Arena mooier. Nog een puntje waarin Ajax beter scoort dan FC Barcelona. Na de lunch bij de MC Do zijn we met de metro en ‘skilift’ parc Montjuïc gegaan. Het jammere was dat het kats bewolkt was anders was het uitzicht over de stad nog mooier geweest. Vanaf het kasteel daar hebben we nog vliegtuigen gespot die landden op de luchthaven van Barcelona. Toen we de ‘skilift’ weer naar beneden namen waren er een paar mensen erg awkward bezig in de kabine voor ons. Ze stonden daar gewoon erg intiem te zijn, details bespaar ik jullie. Aan het einde van de middag hebben we nog een bezoekje gebracht aan een ander winkelcentrum in de haven. Voor het diner zijn we naar een heerlijke tapasbar geweest, Ciutat Contal. Het was er erg druk, typisch Spaans maar o zo lekker. Nog weer een keuken ontdekt die veel beter is dan de Nederlandse. Na het diner zijn we naar de boulevard gegaan om nog een cocktail te drinken op onze laatste avond in Barcelona.

De dag dat we weer naar huis zouden gaan vlogen we pas ’s avonds dus hadden we de hele dag nog in Barcelona. Na een lekker ontbijt zijn we naar de markt La Boqueria gegaan. Leuke markt met allemaal verse producten. Op het varkensvlees na had het zo Marrakech kunnen zijn. Na de markt hebben we de metro genomen naar de wijk Barceloneta, aan het strand. Voornamelijk gechilld aan het strand waar het heerlijk was, de zon scheen en de temperatuur was lekker. Er waren zelfs mensen aan het zwemmen dus het was goed te doen. Na het strand zijn we nog wezen lunchen in het grote warenhuis: El Corte Ingles. Vandaar uit had je een prachtig uitzicht over de stad. Op de terugweg naar het hostel op de Rambla nog wat souvenirs gekocht. Daarna was het helaas alweer tijd om met de bus naar het vliegveld te gaan en terug te vliegen naar Marrakech. We hadden het idee dat er naast ons bijna niemand zou zijn in de vlucht maar bij de gate aangekomen was het er al bomvol en moesten we dus achteraan sluiten in de rij. Helaas geen stoel voor in het vliegtuig maar dus helemaal achterin. Gelukkig verliep deze vlucht vele malen beter dan de heenvlucht naar Barcelona. In het vliegtuig nog twee Amerikanen ontmoet die heel toevallig in het hostel bij ons om de hoek zouden verblijven. Dus hebben we ze maar meegenomen in onze taxi en ze het hostel gewezen. Daarna hebben we ze nog op sleeptouw genomen naar het plein zodat ze wat konden eten en wisten waar het plein was. Na een gezellige avond en een heel geslaagd weekend in Barcelona was het weer heerlijk om weer in me bed in Marrakech te slapen.

Helaas zijn Iris en ik allebei die nacht ziek geworden, zeer waarschijnlijk van de zalm die we gegeten hadden in het warenhuis. Alle verschijnselen van een voedselvergiftiging waren aanwezig bij ons beiden. Woensdag dus niet gewerkt. Donderdag wou ik het weer gaan proberen om te gaan werken maar dat had ik ook beter niet kunnen doen. Snel dus weer naar huis gegaan. ’s Middags zouden in Siwan Khadija en Latifa komen om een interview op te nemen voor een evenement dat medestudenten organiseren op Saxion. Hier ben ik met m’n zieke hoofd wel bij gaan zitten. Het was wel heel erg leuk wat Khadija allemaal vertelde over haar ervaringen met Education For All. Het voelt voor haar als haar tweede huis en het heeft haar geholpen om haar school af te maken en daardoor zit ze nu op de universiteit. Na de ontmoeting met Khadija en Latifa ben ik maar snel m’n bed maar weer ingegaan en ’s avonds ging het al stukke beter. Nu ben ik weer ongeveer topfit nu ik dit schrijf. Vanavond ook weer gewerkt en vanaf morgen gaan we er weer helemaal tegenaan. Voorbereidingen voor kerst en oud en nieuw zijn in volle gang want dat is een hele drukke periode hier.

Tijd om eens lekker te gaan kokkerellen en een gezonde maaltijd te bereiden met veel vitamines.

Adios amigos!

• 06 December 2013 - 22:27

Gerda Groenevelt:

Wil je voor mij dan niet een paar prachtig geverfde lappen mee nemen, of opsturen? Ik betaal!!

• 24 December 2013 - 16:12

Irma Smits:

Ha beste Gabriëlle,

Leuk om je wildwestverhalen in Marokko en Barcelona te lezen. Ik kan me indenken dat je nog geen zin hebt om naar Nederland terug te keren. Gelukkig heb je nog dik een maand. Vandaag, 24 december, kregen we een kerstkaart van jou uit Marokko.Mooi op tijd! Met zo'n bijzonder kaartje zijn we uiteraard heel verguld.
    We denken ook aan jou en wensen je een heel fijne kerst en prachtige Afrikaanse jaarwisseling.

Een heel hartelijke groet van ons allemaal, Irma Smits

• 24 December 2013 - 21:28

Gert Van Malestijn:

Hoi Gabriëlle,

Wij wensen je hele fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling.
    Nog ruim een maand daar en dan zit het er weer op, wij kunnen ons voorstellen dat je nog niet aan de terug reis moet denken.
    Nog hele leuke tijd daar, en spreken je snel weer in Nederland.

Groeten,

Ome Gert en Ome Evert Jan

• 26 December 2013 - 08:49

Jannie Hol:

Hoi Gabje,
    Je hebt het leuk daar, maar toch ook wel een tikkeltje heimwee naar je moeder vader en zus hoop ik ?
    Vast ook fijn om ze over een goede maand weer te kunnen zien.
    Fijne Marokkaanse feestdagen.
    tante Jannie