Oktober en zomerse temperaturen! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gabrielle Groenevelt - WaarBenJij.nu Oktober en zomerse temperaturen! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Gabrielle Groenevelt - WaarBenJij.nu

Oktober en zomerse temperaturen!

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

05 Oktober 2013 | Marokko, Marrakesh

Salamalekum!

En zo is er al weer een week voorbij hier in Marrakech. Morgen zitten we hier alweer vier weken en de tijd vliegt echt voorbij. Nu is dat een goed teken en betekend dat dat ik het hier goed naar mijn zin heb.

Vorige week weer een typisch Marokkaans dingetje meegemaakt. De klok zou namelijk een uur achteruit gezet worden en daarmee zou de zomertijd dus beëindigd worden. Van dat hele klok verzetten in Marokko snap ik ook weinig. Eind april is namelijk de zomertijd ingegaan en rond de Ramadan is de klok verzet zodat de dagen korter werden en het voor hun makkelijker was om de Ramadan vol te houden met een temperatuur van 50 graden. Na de Ramadan is te tijd weer teruggegaan naar de zomertijd en het zou afgelopen weekend dus naar wintertijd gaan. Nu is dus vorige week zaterdag op het allerlaatste moment besloten om de klok toch niet te verzetten dus er is nu nog steeds maar 1 uur tijdverschil met Nederland. Echt idioot dat ze dat op het laatste minuut nog even kunnen veranderen. Nu had ik weinig last van de chaos die dit met zich meebracht want zondag had ik een vrije dag en heb ik vooral lekker in de zon gezeten en gerelaxed.

Maandag hebben we eindelijk de stad verlaten om iets van het gebied buiten Marrakech te zien. Marijke en Cees hebben namelijk ook nog een project: education for all, dat het mogelijk maakt dat meisjes uit de bergen toch ook onderwijs kunnen krijgen. Die meisjes wonen daar in soort van internaten en maandag werd het vierde meisjeshuis geopend. Wij mochten mee als ‘ambassadeur’ van Saxion want Saxion sponsort dit project. Het huis lag in het dorpje Asni en we kregen daar eerst het eerst geopende huis te zien en daar kregen we een lunch. Echt een prachtige plek, echt om te genieten! Waar het ’s ochtends nog bewolkt was zo zonnig was het ’s middags dus het was flink branden in de zon want ja het is hier nog steeds 30 graden en bijna dagelijks zonnig!  Bij de opening van het vierde huis hebben we ook nog met wat meisjes gesproken die in dat huis gaan wonen en die nu dus onderwijs kunnen volgen. Echt heel erg leuk om dit mee gemaakt te mogen hebben. Eenmaal terug in Marrakech gingen wilden we ontsnappen aan al dat wel lekkere Marokkaanse eten maar een patatje is af en toe wel lekker dus brachten we een bezoekje aan de KFC. Na deze dag waren we wel flink verkleurd (lees verbrand) op de schouders.

Deze week ben ik begonnen met werken in de andere Riad van Cees en Marijke, Riad Siwan. Dus dat was dinsdag weer allemaal nieuwe dingetjes. Maar dit is juist wel weer leuk. ’s Avonds heb ik ook nog weer gewerkt want er waren gasten die gingen dineren. Met Khalid hadden we het over auto’s want hij wilde een auto kopen, terwijl hij geeneens een rijbewijs heeft. Dus ik zei van nou ik heb allebei, auto en rijbewijs. Hij vraagt natuurlijk wat voor auto heb je dan? Dus ik heb hem dat in mijn beste Frans even verteld van ja ik heb een Ford Ka. Blijkbaar verstond hij het alsnog niet goed en verstond meneer VODKA. De herinneringen van Vincent van Center Parcs in Frankrijk kwamen weer helemaal boven dus dat was een goed lachmomentje. Verder vind Khalid het heel erg leuk om mij aan het eten te zetten. Ik zou niet op stage eten want zou thuis met Iris pasta gaan maken. Dus ik sloeg Khalid z’n aanbod steeds af of ik wilde eten. Hij blijft natuurlijk aandringen en dingen zeggen van ja nu kun je in Nederland tenminste niet zeggen dat ik je geen eten geef… Uiteindelijk dus maar een klein beetje van z’n pasta gegeten en thuis gewoon verder gegaan met pasta eten. Sinds dinsdag hebben we ook een leuk huisdier, zelf gevangen, een sprinkhaan. Deze zat op de trap en we vonden doodmaken zielig dus hebben we een bakje over hem heen gezet en staat tot op heden op de trap.

Woensdag moest er uiteraard weer stage gelopen worden. Na een hele korte ochtend zijn Iris en ik, ondanks de bewolking, naar waterpark Oasiria net buiten Marrakech gegaan. Heerlijk om eindelijk even te zwemmen. Het was super rustig in het park en dus konden zo van alle glijbanen af toen ze uiteindelijk allemaal open waren. We hadden ook ligstoelen gehuurd dus puur ontspannen. Ondanks de schaduw zijn we flink verkleurd, ja met dat bruine kleurtje komt het wel goed. ’s Avonds moest ik gewoon weer stage lopen en uiteraard weer volgestopt worden met eten door Khalid. Dit keer was het minder erg want het waren briouattes en brochettes. Echt gewoon heerlijk. Gezien Iris thuis was heb ik ook nog een briouatte via het dakterras van Siwan naar ons dakterras gegooid zodat Iris ook wat had. Brochettes zijn trouwens stukjes vlees, geroosterd op de barbecue en briouattes zijn soort kleine hapjes met filodeeg waar dan of gehakt in zit, kaas of groente.
Donderdag beloofde een drukke dag te worden op stage want er kwam weer een Nederlandse groep in de Riad. Tijdens de lunch weer brochettes gehad. Kort thuis geweest want Marijke belde toen ik thuis was of ik eerder naar de Riad kon komen. Dus nog een poosje op stage geweest met Khalid, dit keer heeft hij me niet volgestopt met eten.

Gister weer een leuke stage dag gehad en echt vanalles gedaan. Bij de lunch hadden ze verse patat gemaakt en dat is ook echt genieten. Echt waar wat betreft eten zou ik echt nooit meer terug willen naar Nederland, al die saaie gekookte aardappels, groente en vlees jakkie bah. Gelukkig hoef ik daar voorlopig nog niet aan te denken. ’s Avonds kreeg ik weer heerlijk briouattes en restjes van een kip tajine wat natuurlijk ook weer genieten was. Nee alleen voor het eten raad ik Marokko al aan! Het hoogtepunt van de avond komt nog. Dit keer had ik het met Khalid over kippen dus ik vertelde uitgebreid over onze kippen thuis en liet daarbij een foto zien. Eerst zei hij al: dat zijn geen kippen. Toen die eindelijk doorhad dat het wel kippen waren zei ik ook nog dat ze eieren legden. Zegt Khalid: maar dan heb je ook een haan!? Ik zeg nee joh ik heb helemaal geen haan. Dacht Khalid dus dat een kip een haan nodig had om eieren te leggen. Khalid dacht bevestiging te zoeken bij Mustafa maar die gaf mij gelijk. Samen legden we Khalid dus even uit dat als je een haan bij kippen hebt dat er dan kuikentjes uit de eieren komen. Nou dat had die echt nog NOOOIT gehoord en dat in Marokko waar ze alles weten over waar hun eten vandaan komt.

Van de week had ik ook nog een soort stalker op mijn Marokkaanse nummer. Eerst belde die donderdagavond laat al een paar keer dus de eerste keer nam ik op en verstond ik er geen bal van. Alleen dat hij Mustafa heette. Het was dus niet Mustafa van de Riad. Met Khalid erachter gekomen dat een werkpaard is die dingen voor de Riad gaat wegbrengen. Toen hij gister ook weer belde en ik te laat was om op te nemen heeft Khalid hem met mijn nummer gebeld nadat hij had gesmst met wie die was. Khalid heeft als het goed is ook helemaal gezegd dat die hem moet bellen en niet mij. Eenmaal thuis ging mijn telefoon weer. Hij lag beneden dus ik was te laat, maar het was weer die Mustafa. Dus heb hem het nummer van Khalid maar even doorgesmst zodat die Khalid kon bellen in plaats van mij. Belt die idioot later nog een keer dus heb hem toen even haarfijn uitgelegd dat die Khalid moet bellen met het gesmste nummer. Hoop dat die het nu begrepen heeft want mijn smsje was gewoon geschreven in duidelijk Frans…

Over Frans gesproken, het is toch gewoon echt genieten om die taal bijna voortdurend te spreken en om je heen te horen. En het Arabisch versta ik inmiddels nog steeds niet op een paar woordjes na maar daar red je jezelf totaal niet mee.

Het is nu gewoon te heet om buiten te zitten dus ik blijf lekker even binnen deze middag totdat ik weer naar stage moet. Het is toch wel apart dat het gewoon al oktober is en dat ik nog dagelijks buiten zit te ontbijten en dagelijks op een hemdje en slippers buiten loop zonder het koud te hebben.

Bon weekend et à la prochaine!

  • 05 Oktober 2013 - 16:23

    Gerda Groenevelt:

    Wanneer eet jij thuis gekookte aardappels, volgens mij eten we die bijna niet! Leuk dat je weer allerlei nieuwe dingen eet, mag je dat straks als je weer thuis bent ook uit proberen

  • 09 Oktober 2013 - 17:51

    Frans Rozemond:

    Hoi Gabriëlle, wat ontzettend leuk en spannend om te lezen. Jullie staan daar je vrouwtje wel begrijp ik. Succes en groetjes! Frans

  • 15 Oktober 2013 - 18:45

    Jannie Hol:

    Hoi,
    Als ik het goed begrijp is er van heimwee geen sprake (althans wat het eten betreft).
    Ik ben 8 dagen naar Turkije geweest eind sept. net zulk lekker weer als bij jou.
    Hier is het nu pet !!!
    Succes, tante Jannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Marrakesh

Gabrielle

Actief sinds 21 Aug. 2011
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 34324

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 31 Januari 2014

Stage Marrakech

26 Augustus 2011 - 27 Januari 2012

Stage op Center Parcs Les Trois Forêts

Landen bezocht: